Tili
Ostoskori 0

Öljynkulutus­remontti

Mitä öljynkulutusremontti tarkoittaa?

Moottorin liiallinen öljynkulutus johtuu yleensä männänrenkaiden kulumisesta ja toimimattomuudesta.

 

Öljyrenkaiden lisäksi öljynkulutus saattaa aiheutua rikkinäisestä turboahtimesta, huonoista venttiilivarren tiivisteistä, huohotinjärjestelmästä, kuluneista sylintereistä tai männistä. Vuosien varrella kertyneellä kokemuksella autojen öljynkulutuksesta johtuvat ongelmat ovat olleet hyvinkin tutuiksi.

 

Audi, Vw, Skoda ja Seat 1.8 TSI ja 2.0 TFSI moottoreissa öljynkulutus johtuu karstasta  tukkeutuneista öljyrenkaista, sylinterien huonosta hoonausjäljestä, kuluneista sylinteristä ja männistä sekä huohotin järjestelmästä. Remontti aloitetaan purkamalla moottori. Sylinterien ja mäntien kunto tarkistetaan, yleensä nämä moottorit vaativat sylinterien porauksen ja ylikokoiset männät. Männänrenkaiden rakenne on alkuperäisiä mäntiä parempi, joten öljyrengas ei pääse tukkeutumaan niin helposti.
Öljynkulutusremontin yhteydessä tulee koko moottorin kunto tarkastettua.

Vaihdamme remontin aikana myös jakoketjun ja kiristimen, mikä on näiden moottorien toinen ongelmakohta.
Uusi vesipumppu ja huohotin, suodattimien ja sytytystulppien lisäksi kuuluu remonttiin.
Laadukkaat varaosat ovat onnistuneen remontin lähtökohta, tästä syytä käytämmekin pääasiassa alkuperäisiä varaosia.

 

Audi, Vw, Skoda ja Seat 2.0 TDI moottoreiden öljykulutuksen syynä on sylinterien ja mäntien kuluminen. Nämä moottorit vaativatkin yleensä aina sylinterien porauksen ja mäntien vaihdon.
Pakokaasujen takaisinkierrätyksestä moottoriin kertyvät karsta on suurin syyllinen moottorien kulumiselle. Egr-karsta kuluttaa myös venttiilejä ja venttiilinohjareita, joten tarvittaessa ne vaihdetaan remontin yhteydessä. Jakohihnasarjan ja vesipumppu vaihtuvat kätevästi remontin yhteyssä, lisäksi uusimme termostaatin ja huohottimen.
DPF eli hiukkassuodatin tukkeutuu herkästi kun moottori kuluttaa öljyä, eikä auton oma regenerointi toiminto riitä pitämään hiukkassuodatinta puhtaana. Suosittelemmekin DPF pesua remontin yhteydessä, jolloin DPF saadaan kunnolla puhtaaksi!

 

Peugeot & Citroen 1.6 & 1.2 THP ja VTI moottoreissa öljynkulutus on myös ongelmana joka johtuu männärenkaista. Yleisesti näiden kanssa selviää männärenkaiden vaihdolla, mutta mikäli sylinterit ja männät ovat kuluneita löytyy näihin myös ylikokoisia mäntiä ja tarvittaessa sylinterit porataan.

 

Ford ja Mazda 1.8 ja 2.0 bensiinimoottoreissa öljyrenkaiden kuluminen on myös hyvin yleinen ongelma. Männänrenkaat vaihtammalla öljynkulutuksesta pääsee eroon ja samalla huoletulla moottorilla autolle lisää huolettomia kilometrejä!

Myös BMW bensiinimoottorit ovat tuttuja öljyrengasongelmista.

 

Auton tullessa öljynkulutusremonttiin:

  • Moottori irroitetaan ja puretaan
  • Sylinterit ja männät tarkastetaa ja kuluneisuus mitataan
  • Sylinterit hoonataan tai porataan ylikokoon, näin saadaan kunnollinen hoonausjälki ja pinnan laatu
  • Männät pestään ja niihin asennetaan uudet männärenkaat tai tarvittaessa männät vaihdetaan
  • Sylinterikansi tarkastetaan, venttiilit ”läpätään”, tasopinta oikaistaan
  • Moottori kasataan uusien tiivisteet ja pultit, huohotinjärjestelmä uusitaan, jakohihna/jakoketju vaihdetaan tarvittaessa
  • Moottorin kiinnitys
  • Koeajo

Öljynkulutusremontin yhteydessä myös moni muut asia tulee tarkistettua ja moottori huollettua. Jakohihna/jakoketju suositellaan aina vaihdettavaksi moottoriremontin yhteydessä, varsinkin ”ongelma moottoreissa” ja öljynkulutusta korjatessa nämä vaihtuvat näppärästi!

Käyttämällä alkuperäisosia varmistamme onnistuneen ja laadukkaan remontin autollesi.

 

Kysy lisää öljynkulutusremontista!

Paljonko autosi saa kuluttaa öljyä? IS selvitti!

TM kehottaa: korjauta liikaa öljyä syövä moottorisi ajoissa

Lähetä viesti
Lähetä viesti
Hei!
Kuinka voimme auttaa?